onsdag 19 oktober 2011

Fredrik Steen


Var på ett föredrag med Fredrik Steen hundcoachen från tv.
Mycket givande och lärorikt. Han prata hund i 2 timmar och svarade på frågor. Kommer han till er stad så gå och lyssna på en mycket duktig man.
Jag passade på att fråga vad jag ska göra för Ninja som är rädd för män.
Fredrik sa att tex på promenader om vi möter en man ska jag ha Ninja vid min sida och inte låta henne fly ,och mannen får inte hälsa, han ska helt enkelt nonchalera henne. Så kommer hon att se att män inte bryr sig om henne och inte är farliga. Så nu är det bara att börja träna och se.

3 kommentarer:

  1. Vad spännande! Jag vet inte så mycket om just Fredrik, har bott utomlands en tid, och har ärligt talat inte fått en så bra bild av honom. Men det är väl som med alla hundtränare - man kanske inte håller med om allt, men man får plockar "russinen ur kakan" :D

    Jag tror hur som helst att det är en bra teknik. Min Elton har haft stora problem med hundmöten då han haft väldigt tråkiga erfarenheter sen han var liten bebis. Vi har gått kurs och hållit på med belöning och vändningar etc. Men det som fungerat bäst har varit att bara ignorera när han levt om, passera lugnt och belöna så fort han gjort framsteg. Till slut märkte han att det inte är farligt att bara passera en annan hund! Fast det förutsätter att mötande hund är under kontroll - därav en hel del bakslag...

    Lycka till, det kommer nog att gå bra! (Svarade dig hos mig också :)

    SvaraRadera